Sang Hamba: Pembuka Minda

Sang Hamba

Peringatan Buat Diriku yang Lupa

Wednesday, February 08, 2006

Pembuka Minda

Assalamualaikum WTH.

ermm, sebelum saya citer panjang2 tentang 2 points kat bawah sana (tu yang bawah selingan tu haa). so saya nak give you guys some points to think about, baru la best kan. takde la karang bila saya dah start citer korang terbangak plak (bukan nak berlagak tapi aku sendiri pun makan bertahun-tahun nak paham bendaalah ni, korang aku tak tauler). so these are the points...........

ADA PERMULAAN
================
Setuju tak kalau saya kata semua makhluk ada PERMULAAN ADAnya. saya dan tuan2/puan2/dll ada hari lahirnya. segala sesuatu ada tarikh jadinya termasuklah alam ni (tak caya baca blog saya yg awal2 pasal sains buktikan alam ada permulaan). haaa betulkan?

so my point,... apakah sebenarnya yg dimaksudkan dengan
ADA PERMULAAN??????????????

dalam surah Al-Insan ayat 1 Allah menjelaskan
===============================================
"Hal ataa 'alal insaani hiinum minaddahri lam yakun syai'an mazkuura"

maksudnya: "Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa, sedang ia masih tidak menjadi sesuatu benda yang boleh disebut"
===============================================

dalam ayat tu Allah sebut "sesuatu yang tidak dapat disebut". Rasa-rasanya ape Allah nak bagitau? Apapun apa yang saya nak bagitau ialah ADA PERMULAAN bermakna ada suatu ruang waktu dimana kita ni dalam keadaan TIADA, atau sebagaimana digambarkan dalam ayat diatas, sesuatu yang tidak relevant dengan apa2 pun.

sesuatu yg tidak dapat disebut =~ sesuatu yg tak relevant dengan apa2 pun. nak cakap apa pun tak boleh sebab tak relevant dgn apa2 - "sesuatu yg tidak boleh disebut".

disini perlu dijelaskan dengan teliti apa itu maksud keadaan
TIADA.

TIADA bermakna not relevant to anything.

- relevant with eating?... NOPE
- relevant with moving?... NOPE
- relevant with reproducing?... NOPE
- NOPE, NOPE, NOPE, enough, you are nothing!!! @:o)

So kita suatu masa dulu, we are not relevant to anything!!!! pelikkan?
tetapi benar........

errmm, kalau camtu, what is the base of our existence???
(apakah asas kewujudan kita????)...

- dari mana datangnya cahaya dan sifat cahaya yg menerangi sedangkan sebelum ini cahaya tidak ada dan tidak relevant to anything.
- dari mana datangnya tanah serta sifat tanah yg berwarna coklat, kasar bila dipegang dll
- dari mana datangnya air dan sifat air yg lembut serta sejuk dlm keadaan biasanya
- dari mana datangnya batu dan sifat batu yang keras sedangkan dulu batu tidak ada and not relevant to anything??

hehe pikir yer pikir...

apa yang saya nak kongsi seterusnya ialah sebahagian daripada ilmu Tauhid (drpd perkataan Ahad, bermakna satu/esa). yakni ilmu bagaimana kita hendak meng'esa'kan Allah dalam segala perkara, esa dari segi kuasa, kehendak dll yg merupakan satu drpd sendi agama yg wajib dipelajari. Kerana dengan mempelajari ilmu ini kita akan tahu makna sebenar kalimah toyyibah "LA ILA HA ILLA ALLAH" dan mengetahui batas2 syirik (menyekutukan) Allah serta dapat menjaga daripada melanggar batas2 ini dengan tetap dalam keadaan men'tauhid'kan Allah.

hehe ada confuse ka?.. hehe takpe kalau confuse doa pada Allah kasik faham. nanti gua sambung lagi. pikir wokay point di atas tu?...wokay?... wokay??

gua nak pi angkat printer sat, new stock baru sampai, wokay! wa-chowwa.
wassalam

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
FRAMEBORDER=0 BORDER=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0 VSPACE=0 HSPACE=0 SCROLLING=NO>