Sang Hamba: Kisah khalwat

Sang Hamba

Peringatan Buat Diriku yang Lupa

Monday, May 08, 2006

Kisah khalwat

Pagi tadi selepas subuh, Pegawai keselamatan di apartment kami minta orang-orang di surau pergi ke pondok JAGA untuk nasihatkan 1 pasangan yang diorang tangkap masa buat maksiat. So pergilah kami semua lebih kurang 6 orang semuanya ke Pondok JAGA. Nampak macam student jer lagik. Kesian gak tengok bebudak ni tak ketahuan amalnya. Apapun teguran mesti diberi. Kita kena tunjuk yang kita sebenarnya "care" dengan kebodohan amalan mereka. Kita hanya tak mahu mereka terlanjur sehingga mereka menyesal kelak. Atas dunia ni memang la syok, tapi bila dah disingkapkan yang ghaib barulah kita tahu bala besar yang menunggu

Bagi aku, apa yang berlaku tu hanyalah satu ujian dari Allah bagi kami. Allah nak tunjukkan betapa tingginya tempat yang Allah telah berikan kepada kami. Supaya kami benar-benar bersyukur di atas limpah taufiq yang Allah berikan kepada kami setiap hari untuk beramal. Setiap amal yang baik semata-mata berlaku dgn izin Allah. Allahlah yang mengawal segala gerak-geri makhlukNya dan Dialah sahaja yang layak menentukan darjat setiap makhlukNya. Kalau dikehendakiNya Allah boleh tukarkan tempat dan darjat kami dengan pasangan tadi. Instead of them, mungkin akulah yg ditangkap pagi ni. Oleh itu syukurlah wahai sanghamba!

(Syukur: meletakkan segala kebaikan yg berlaku semata-mata dari limpah kurnia Allah SWT, bukan kerana usaha sendiri. Kalau masih ada terbaki walau 0.0001% pun yang satu amalan tu berlaku kerana kebaikan diri kita sendiri, maka itu masih tidak dikira bersyukur. Kerana Dialah yang menguasai dan menentukan segala-galanya.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
FRAMEBORDER=0 BORDER=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0 VSPACE=0 HSPACE=0 SCROLLING=NO>