Sang Hamba: Tujuan Akal & Sulthoonim mubiin

Sang Hamba

Peringatan Buat Diriku yang Lupa

Monday, May 08, 2006

Tujuan Akal & Sulthoonim mubiin

Allah menciptakan akal manusia tujuan utamanya ialah supaya manusia dapat mengenal tuhannya. Setiap rasul diutuskan dengan "Sulthoonim Mubiin" yakni "keterangan yg jelas nyata" tentang ketuhanan Allah. Kalaulah kita benar-benar menggunakan akal kita dan berfikir sedalam-dalamnya tentang ketuhanan, pasti dan pasti dgn izinNya, akhirnya kita akan berakhir dengan kesimpulan bahawa hanya Allah-lah sahaja yang layak sebagai tuhan. Proses ini akan dipercepatkan lagi jika kita mempelajari ilmu tauhid. Ilmu tauhid adalah satu ilmu lojik akal yang dibantu oleh wahyu ilahi yang membahaskan tentang sifat2 yang layak bagi tuhan.

oleh itu hendaklah setiap diri, jika masih terbaki keraguan di hati, menggunakan akal mereka untuk tujuan ini.

Walau bagaimanapun akal manusia dikuasai oleh seketul daging di dalam dadanya iaitu Hati. Baik hati maka baiklah akalnya, buruk hati maka buruklah akalnya. Maka hendaklah kita sentiasa menjaga apa yang masuk ke dalam hati kita setiap saat. sama ada dari segi zahir (makanan) atau batin (iktikad salah, lalai dari mengingati Allah dll).

Saya sedar banyak post-post di sini tidak lengkap dan memerlukan langkah-langkah tambahan dari pihak tuan untuk membuktikan kesahihannya. Apapun itulah sunnatullah, siapa yang sanggup bersusah payah kerana Allah, barulah akan diberi hidayah.

"wallazii najaahaduu fiina lanahdiyannahum subulana" - Al-ankabuut , 69

1 Comments:

  • At 11:55 AM, Blogger Izham Miyake said…

    Kent..

    Yang ni best baca.. tapi permudahkan la..

    Tulis ikut ayat sendiri. Ayat yang dipermudahkan..

    Bukan copy dari buku atau yang kau hafal dari buku..

    Aku dah start baca semua post kau..

    Tak kisah kan.. aku comment sini hehe..

     

Post a Comment

<< Home

 
FRAMEBORDER=0 BORDER=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0 VSPACE=0 HSPACE=0 SCROLLING=NO>